Uporabne vsebine

Prehrana v prvih tisoč dneh

Prehrana ima od zunanjih dejavnikov, kot so vreme, gibanje, socialne interakcije, izpostavljenost bolezni, finančni status… daleč največji vpliv na zdravje nosečnice in otroka. Hkrati je prehrana tudi tista, na katero same najlažje vplivamo oziroma imamo največjo moč, da jo spreminjamo! Kaj ni to zavedanje naravnost super. Pogosto pravimo, da bi za svojega otroka naredile prav vse. Pa smo res pomislile na vse, oziroma na tisto kar je bistveno? Kupile smo lepa oblačilca, nov voziček, pripravile sobico, začele z nosečniškim pilatesom, redno se sproščamo,… kaj pa prehrana? Smo se po napornem dnevu, po vseh teh pripravah in navkljub utrujenosti pripravljene odreči mikavnim a nezdravim obrokom? Že dolgo je mimo prepričanje, da mora nosečnica jesti za dva, saj količina v tem obdobju ni najpomembnejša. Ta se v drugem trimesečju poveča približno za skledico kosmičev. Veliko bolj kot količina je pomembna kakovost hrane, ki jo vnašamo v svoje telo in nabor hranil, ki ga s tem ponudimo svojemu še nerojenemu dojenčku. Me smo tiste, ki lahko izbiramo in s tem »programiramo« zdravje našega otroka, ki raste v nas. A pri tem nismo čisto same, saj polovico genskega materiala otroku prispeva oče, zato velja poudariti da se temelji za »prehransko programiranje« začnejo še pred spočetjem.

Oba partnerja tako s prehranskimi odločitvami nosita veliko odgovornost za oblikovanje zdravja svojega otroka. Hkrati pa je to obdobje tudi velika priložnost. Za ključne spremembe imamo na voljo okrog 1000 dni. To obdobje vključuje 270 dni nosečnosti, prvo otrokovo leto in drugo otrokovo leto. Bodimo v tem obdobju pametni prehranski programerji zdravja našega otroka. Otrok od spočetja dalje v maternici raste in se razvija z bliskovito hitrostjo, ki se je do prvega vidnega trebuščka niti ne zavedamo. Do konca prvega trimesečja, ko si za nosečnost končno upamo povedati tudi v službi, je v maternici nastal že pravi mali človeček. Ta že premika nogice in rokice, meri približno 7,5 cm in tehta približno 14g.

Prvi ključen prehranski moment se torej dogaja, ko je otrok še v maternici. Veste, da prehrana matere med nosečnostjo ne vpliva le na zdravje otroka, temveč tudi na razvoj okusa? Bolj raznolika materina prehrana pomeni tudi manj izbirčnosti pri otroku ob uvajanju goste hrane. Naslednji prehranski moment in velika priložnost je čas dojenja. Materino mleko je seveda najboljša izbira za dojenčka, če mamica lahko doji, sicer naj izbere čim bolj kakovostno nadomestno mleko. Uravnotežena prehrana med nosečnostjo in po porodu ugodno vpliva na nastajanje in izločanje materinega mleka, kar še dodatno govori o pomembnosti uživanja zdrave hrane v tem obdobju. Naslednji prehranski moment v teh prvih 1000 dneh pa je uvajanje goste hrane. To je za otroka in za starše eno najbolj vznemirljivih obdobij, ki spet prinaša tako nove izzive, kakor tudi nove prehranske priložnosti.

Izkoristite prehranske priložnosti v času nosečnosti in porodniške in tako podarite najbolj bistveno doto svojemu otroku – to je trdno zdravje!